Idé og konsept
I gjennomføringen av dette prosjektet valgte jeg å jobbe med Jens Bjørneboes essaytrilogi – først utgitt i årene 1968–1972. Stilen er inspirert av den internasjonale typografien som var en radikal stil som preget designmiljøet på 1950-tallet i Sveits. Både fargebruken og stilen passer godt til Bjørneboes radikale politiske syn som han ytrer i hans essays. Flaten er utformet i et gridsystem, og det er blitt brukt arkivfoto på hvert av omslagene.
![](/images/articles/8_img-1.webp)
![Originalomslagene til 2003 utgaven. Designet av Valiant.](/images/articles/8_img-2.webp)
Typografi
Neue Haas Grotesk er den eneste skriften jeg har valgt å bruke i dette prosjektet. Denne skriften var mye brukt i sveitsertypografien, og er den originale skriften som Helvetica er basert på. Jeg har brukt display varianten til tittel, undertittel og forfatternavn, og varianten text til brødtekst på baksiden.
![](/images/articles/8_img-3.webp)
Grafisk oppsett
Et gridsystem er grunnlaget for bokomslagets struktur, et grep som var vanlig i denne stilen. Boken får et ryddigere oppsett, men det begrenser også mye av friheten man har på oppsettet. Jeg ønsket også at designet på forsiden skulle ha mye luft i toppen, derfor valgte jeg å ikke plassere noen form for elementer der.
![](/images/articles/8_img-4.webp)
Farge
Fargen er valgt ut i henhold til sveitsertypografiens regelmessige bruk av rød som bakgrunnsfarge. Denne fargen har også et politisk aspekt med seg som i seg selv passer godt med Bjørneboes radikale politiske syn i bøkene.
![](/images/articles/8_img-5.webp)