Utgangspunktet
Omslaget som jeg valgte å redesigne i dette prosjektet ga meg inntrykket av et arbeid som var uinspirert. Designet reflekterer ingen form for en kreativ tankegang gjennom designprosessen. Alle utgavene har likt oppsett som gjør det vanskelig å skille mellom nummer og årgang. Ingen av utgavene har tema på omslaget som gjør det vanskelig å vite på forhånd hva man kan forvente i utgaven.
Utkast
I de første utkastene i designprosessen eksperimenterte jeg med ulike former og uttrykk, og etter god veiledning og konstruktive tilbakemeldinger kom det frem punkter hvor enten uttrykket ble for abstrakt eller det ikke var en god nok semantisk skildring av tidsskriftens innhold.
Videreutvikling
Igjen så ønsket jeg å prøve meg på et helt nytt design. Denne gangen ville jeg forsøke å ta i bruk fotografi i utformelsen. Av personlig preferanse ønsket jeg å ta avstand fra å bruke arkivfoto i denne oppgaven, noe som ga meg muligheten til å bruke mine egne fotografier i denne sammenhengen. Først og fremst så måtte fotografiene være i gråskala for å ikke skille seg for mye ut i omslagets helhet og valg av temafarge. Fotografiene er valgt i henhold til tema, og ble bevart i dets opprinnelige størrelsesforhold noe som åpnet opp for luft på undersiden hvor tidsskriftets navn og tittel på utgave ble plassert. Her valgte jeg også å plassere en rød strek i henhold til innmatens design.
Resultatet
I mitt siste og endelige omslag valgte jeg å videreutvikle forrige utkast. Denne gangen har jeg jobbet litt med flatene og utformet fotografiene i et nettverk av geometriske triangler for å skape et lekent formmessig uttrykk, som er i stor kontrast med det kjedelige uttrykket til det opprinnelige omslaget. Den samme triangelformen går igjen på over- og undersiden, men en annen type triangel er plassert i den gjenværende plassen. På grunn av at denne skiller seg mer ut i fra de to andre trianglene, valgte jeg å farge den med et hint av tema fargen, med en svak gjennomsiktighet. Tidsskriftets metainformasjon som årgang og utgave har blitt gjort tydelig og har blitt plassert i luft rundt trianglene. I denne metainformasjonen det også noe jeg kaller en teller som er hovedsakelig en form for indikasjon for hvilken utgave i årgangen denne utgivelsen tilhører. Ved å anvende de samme formene som tidligere nevnt, kan man på enkelt vis se hvilken utgave tidsskriftet tilhører ved å anvende valører. Logoen til tidsskriftets utgiver har også fått plass nederst på omslaget. I forbindelse med tidsskriftets navn og tittel har det ikke blitt gjort store endringer enn at det har fått ny plassering og at de er plassert vertikalt. På baksiden kan man betrakte utgavens temafoto i sitt riktige format, og få en kort og konsis oversikt over utgavens fremhevede artikler. De mørkeste fotografiene har også blitt lysere.