Bla til hovedinnhold
Design
The Martian

The Martian

Les mer Gå ned

Idé og konsept

Bakgrunnen for dette prosjektet var å markere romanens 10 års jubileum (siden utgivelsen under eget forlag i 2011) ved å lansere en ny utgave med redesignet omslag og innmat. Denne jubileums­utgaven skulle inkludere et smuss­omslag på stiv perm i et inn­bundet oppslag. Sammen­draget på baksiden av boken skulle være den samme som originalen. Fordi det skulle være et smuss­omslag ville det også være informasjon om forfatteren og anmeldelser på klaffene på smuss­omslaget. Materie, inkludert kolofon, skulle redesignes og ombrekkes på nytt med ny typografi. Papirtype på smuss­omslag, materie og forsats skulle også defineres.

Originalomslaget til 2014 utgaven av The Martian. Designet av Eric White.
Originalomslaget til 2014 utgaven av The Martian. Designet av Eric White.

Farger

Fargevalget for dette prosjektet var litt utenom det vanlige for sjanger­trekkene. I innsikts­arbeidet tok jeg inspirasjon fra andre redesign av samme omslag, og omtrent alle brukte saturerte nyanser av oransje, noe som jeg også gjorde i mitt førsteutkast. Under utviklingen, forkastet jeg disse og bestemte meg for å bruke mørke nyanser av grønn (som kan forbindes med det organiske elementet i romanen) og en mørkere variant av oransje, samt en desaturert rød som erstatning for hvit på hele omslaget. Oransje­fargen brukes også på permen og som papir­farge på forsatsen.

Typografi

Typografien var en viktig del av dette prosjektet, spesielt når det kom til brødteksten i materien. I prosess­arbeidet ble det gjennomført en stor utforskning av skrifter, hvor jeg tok utgangspunkt i 16 forskjellige skrift­familier og sammen­lignet disse basert på kriterier som: Lesbarhet, en balansert gråvirkning på tekstflaten, og støtte for ekte kapiteler og minuskel­tall. Etter mange prøver kom jeg endelig fram til at skrift­typen Sabon – designet av Jan Tschichold – var en klar vinner.

Frutiger brukes som en støtte­skrift til Sabon, da de passer utmerket sammen. Denne skriften brukes også som brødtekst i noen deler av materien, hvor den har en semantisk sammen­heng med innholdet i teksten.