Idé og konsept
Bakgrunnen for dette prosjektet var å markere romanens 10 års jubileum (siden utgivelsen under eget forlag i 2011) ved å lansere en ny utgave med redesignet omslag og innmat. Denne jubileumsutgaven skulle inkludere et smussomslag på stiv perm i et innbundet oppslag. Sammendraget på baksiden av boken skulle være den samme som originalen. Fordi det skulle være et smussomslag ville det også være informasjon om forfatteren og anmeldelser på klaffene på smussomslaget. Materie, inkludert kolofon, skulle redesignes og ombrekkes på nytt med ny typografi. Papirtype på smussomslag, materie og forsats skulle også defineres.
Farger
Fargevalget for dette prosjektet var litt utenom det vanlige for sjangertrekkene. I innsiktsarbeidet tok jeg inspirasjon fra andre redesign av samme omslag, og omtrent alle brukte saturerte nyanser av oransje, noe som jeg også gjorde i mitt førsteutkast. Under utviklingen, forkastet jeg disse og bestemte meg for å bruke mørke nyanser av grønn (som kan forbindes med det organiske elementet i romanen) og en mørkere variant av oransje, samt en desaturert rød som erstatning for hvit på hele omslaget. Oransjefargen brukes også på permen og som papirfarge på forsatsen.
Typografi
Typografien var en viktig del av dette prosjektet, spesielt når det kom til brødteksten i materien. I prosessarbeidet ble det gjennomført en stor utforskning av skrifter, hvor jeg tok utgangspunkt i 16 forskjellige skriftfamilier og sammenlignet disse basert på kriterier som: Lesbarhet, en balansert gråvirkning på tekstflaten, og støtte for ekte kapiteler og minuskeltall. Etter mange prøver kom jeg endelig fram til at skrifttypen Sabon – designet av Jan Tschichold – var en klar vinner.
Frutiger brukes som en støtteskrift til Sabon, da de passer utmerket sammen. Denne skriften brukes også som brødtekst i noen deler av materien, hvor den har en semantisk sammenheng med innholdet i teksten.