Idé og konsept
I gjennomføringen av dette prosjektet valgte jeg å jobbe med Jens Bjørneboes essaytrilogi – først utgitt i årene 1968–1972. Stilen er inspirert av den internasjonale typografien som var en radikal stil som preget designmiljøet på 1950-tallet i Sveits. Både fargebruken og stilen passer godt til Bjørneboes radikale politiske syn som han ytrer i hans essays. Flaten er utformet i et gridsystem, og det er blitt brukt arkivfoto på hvert av omslagene.
Typografi
Neue Haas Grotesk er den eneste skriften jeg har valgt å bruke i dette prosjektet. Denne skriften var mye brukt i sveitsertypografien, og er den originale skriften som Helvetica er basert på. Jeg har brukt display varianten til tittel, undertittel og forfatternavn, og varianten text til brødtekst på baksiden.
Grafisk oppsett
Et gridsystem er grunnlaget for bokomslagets struktur, et grep som var vanlig i denne stilen. Boken får et ryddigere oppsett, men det begrenser også mye av friheten man har på oppsettet. Jeg ønsket også at designet på forsiden skulle ha mye luft i toppen, derfor valgte jeg å ikke plassere noen form for elementer der.
Farge
Fargen er valgt ut i henhold til sveitsertypografiens regelmessige bruk av rød som bakgrunnsfarge. Denne fargen har også et politisk aspekt med seg som i seg selv passer godt med Bjørneboes radikale politiske syn i bøkene.