Bakgrunn
I dette prosjektet har vi fått som oppgave å utforme en ny visuell identitet for Sørlandets Kunstmuseum SKMU i tråd med deres strategi og visjon. Den nye identiteten vil hete Kunstsilo, og vil ved åpning i 2022 bli et kulturelt senter som promoterer moderne nordisk kunst som skal tiltrekke besøkende både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi har derfor utviklet en visuell identitet som formidler et moderne nordisk uttrykk som skal bidra med å øke interessen blant både voksne og unge uavhengig av bakgrunn og hvor de kommer fra.
Under arbeidsprosessen har vi gjennomført research i hva prosjektet går ut på, og hvilke visjoner og verdier Kunstsilo ønsker å formidle. Vi har gjennomført intervjuer for å få innsikt i hvilke tanker de har om prosjektet. Vi har også definert en målgruppe, samt laget personas i henhold til dette. Vi har utført en visuell kartlegging av andre konkurrenter, og tatt disse til kritisk betraktning på grunnlag av deres visuelle identitet.
Basert på den informasjonen vi samlet inn under bakgrunnsarbeidet jobbet vi med å utvikle den visuelle identiteten til Kunstsilo. Gjennom flere skisseprosesser, iterative prøver, og tilbakemeldinger på veiledning kom vi fram til et utgangspunkt for vår identitet. Dette inkluderte logo, typografi og fargepalett og tilleggselementer. Vi har også laget enkle retningslinjer for bruk hvor vi har definert minstemål, krav til luft og retningslinjer for bruk av logo. Ved å lage kontaktpunkter har vi fått muligheten til å teste identiteten til ulike formål, både til trykk og på skjerm.
Målgruppe
I Kunstsilos visjonuttalelse ble det uttrykt at de var opptatt av at Kunstsilo skulle være tiltrekkende for mangfoldet, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Vi ønsker derfor ikke å sette grenser på målgruppens bakgrunn når vi skal definere målgruppe. Kunstsilo er forberedt på at en stor andel av de besøkende er internasjonale turister og det er derfor viktig at prosjektet vårt legger til rette for det. Det er også viktig å fokusere på de som er interessert i kunst, spesielt moderne og nordisk kunst, som er det samlingene er kjent for. Vi må legge til rette for at besøkende kan være enkeltpersoner, familier, grupper og skoletrinn. Vi har derfor definert vår målgruppe som enkeltpersoner eller grupper med en interesse innen nordisk samtidskunst, uavhengig av alder, bakgrunn og kjønn, samt internasjonale turister.
Logoen
Logoen symboliserer en silo i det negative rommet, og sirkelen som kretser rundt fungerer som et vindu inn til Kunstsiloens verden. Gjennom denne effekten ønsker vi å kommunisere og gi betrakteren et inntrykk og en smakebit på det museet har å by på.
Den gjenkjennbare sirkulære formen reflekterer siloens form, samtidig som at helheten fremstår som moderne og minimalistisk. Logoens antrekk vil variere ut ifra formålet, og kan anvende alle ulike farger i vår fargepalett så lenge det er i henhold til retningslinjene. I de tilfellene hvor kunst anvendes i logoen er det viktig at man tar hensyn til kunstens helhetlige uttrykk og at man ikke “dekker til” de viktigste elementene som kunstneren ønsker å formidle. Logoen vil derfor ikke være kompatibel med alle mulige kunstverk.
Refleksjon
Dette prosjektet har vært et godt utgangspunkt for læring gjennom å feile. Vi har gått igjennom mange iterasjoner i arbeidet med identitet, og har også måttet gjøre store endringer når vi innså at vi hadde stått fast. Gjennom periodevis veiledning har vi fått gode tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk som har vært et godt grunnlag for utviklingen av identiteten. Vi har innsett at å skape en ny visuell identitet i seg selv er en stor utfordring som krever mye arbeid, fra research, skisser til ferdig produkt.
Vi har skapt en identitet som har et moderne og nordisk preg som skal appellere til vår utvalgte målgruppe. Den skaper oppmerksomhet og interesse som igjen skaper en god gjenkjennelighet som skiller seg ut. Gjennom vår identitet og logo som fungerer som et vindu inn til Kunstsiloens verden, ønsket vi å oppnå en effekt hvor betrakterne setter spørsmålstegn, men samtidig blir nysgjerrig på hva Kunstsilo har å by på.