Bla til hovedinnhold
Design
Libération

Libération

Les mer Gå ned

Idé og konsept

Den største utfordringen ved dette prosjektet var at jeg ønsket å redesigne den franske dags­avisen Libération. Å jobbe med et annet språk med en annen typografi var en lærerik erfaring. I redesignet av logo valgte jeg å gå for navnet Libé som den er ofte omtalt som blant lesere.

Hver seksjon av avisen har hver sin tilhørende farge for å skape en bedre oversikt over innholdet. Flatene er utformet med spalter og register­linjer.

På forsiden har jeg valgt å gå for et uttrykk hvor de tyngste elementet en plassert nederst og lettere elementer plasseres over. På denne måten blir det mye luft i toppen av siden. Luft er et viktig virke­middel i avisen min, noe som går igjen i alle oppslagene.

Originaloppslaget til avisen. Forsiden til dette nummeret er fra mandag 12. april 2021
Original­oppslaget til avisen. Forsiden til dette nummeret er fra mandag 12. april 2021

Typografi

Capitolium News 2 designet av Gerard Unger er skriften som er blitt valgt ut til dette prosjektet. Dette er en skrift som er designet for avis og var derfor godt egnet til dette formålet. Skriften brukes hoved­sakelig i brødtekst, men også i over­skrifter og ingress.

I tillegg brukes også skriften Acumin i avisen. Her har jeg valgt å bruke to forskjellige varianter i skriftfamilien, standard­varianten og extra condensed. Extra condensed egner seg veldig godt til store over­skrifter hvor man ønsker å bruke en stor skrift­størrelse uten å ta for mye plass.

Farger

Hver seksjon av avisen er delt inn i en unik tema­farge. Hoved­fargen for avisen er rød, en politisk rettet farge som gjen­brukes fra originalen, med små endringer. Denne fargen brukes til store nyhets­oppslag, og politiske rettede seksjoner.

Avisen har også en «ekspresseksjon» som tar for seg mindre saker, samt leder og kommentarer. Denne seksjonen skal ha en rolig leserytme, og jeg har derfor valgt at alle fotografier i denne seksjonen skal være i sort/hvitt, slik at leseren ikke blir distrahert av mange farger. Ekspresseksjonen bruker derfor en rolig blåfarge som er lite distraherende.

Kultur­seksjonen skal være litt spenstigere med kreativt utformede artikler og friere oppsett av saker. En mørk og desaturert gulfarge med et hint av gull, brukes i denne seksjonen og skiller seg godt ut fra resten av farge­palettet.